• Przejdź do głównej nawigacji
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do głównego paska bocznego

Akademia VAT

Dawid Milczarek

  • O mnie
  • Nowe TAXGURU
  • Twoje konto
  •  

Blog

Zapowiedź darmowego szkolenia na temat JPK_VAT

dmeight · 29 września 2020 ·

No dobra Moi Drodzy, 1 października 2020 r. zbliża się wielkimi krokami, każdy szanujący się podatkowiec nie tylko rozmyśla na temat nowej struktury JPK_VAT całymi dniami, ale i śni po nocach o kodach GTU, a jaki widzi skróty typu PKP, PKO i LOL to zastanawia się, jakim procedurom VAT-owskim odpowiadają.

Zapraszam na darmowe i pełnoprawne szkolenie na temat nowej struktury JPK_VAT. Bez żadnych haczyków.

Wstępnie planuję zorganizować stream w przyszłym tygodniu, wieczorem (ok. 20:00), najprawdopodobniej w czwartek lub w piątek. Będzie trwało tyle, ile będzie trzeba, w komentarzach poniżej możecie wyrażać swoje oburzenie („Dlaczego tak późno?”), zachwyt („Wow! Za darmo!”) lub niedowierzanie („Serio? Koggo to jeszcze interesuje?”). Przede wszystkim jednak czekam na Wasze pytania i wątpliwości dotyczące JPK_VAT, które możecie zgłaszać w komentarzach.

Plan mam taki, aby wytłumaczyć o co w tym wszystkim chodzi tak na chłopski rozum, bez zagłębiania się w szczegóły informatyczno-techniczne, które podatkowców czy przedsiębiorców nie powinny za bardzo interesować. Nie obiecuję, że na każde pytanie udzielę odpowiedzi, którą ostatecznie potwierdzi MF (nad niektórymi kwestiami cały czas się głowię), ale obiecuję że spróbuję sprawić, aby czas spędzony ze mną nie był stracony :).

Dokładniejszych informacji na temat szkolenia możecie wypatrywać obserwując mój profil na Facebooku, warto więc go zalajkować / dodać do obserwowanych.

Wszystkie osoby, które zawodowo zajmują się podatkami, zachęcam dodatkowo do dołączenia do stworzonej przeze mnie grupy dyskusyjnej, której członkowie wielokrotnie już mieli okazję korzystać z moich darmowych szkoleń, np. na temat transakcji łańcuchowych, refakturowania czy korekt w VAT.

Zachęcam również do zasubskrybowania mojego kanału na YT, na którym jest coraz więcej materiałów poświęconych VAT, a będzie ich jeszcze więcej.

***

Szkolenie będzie dostępne dla wszystkich chętnych, za darmo, nie będzie to żadna próbka płatnego szkolenia na temat JPK, będzie to pełnoprawne szkolenie, które poprowadzę na żywo najlepiej jak potrafię. Jeżeli macie taką możliwość – dajcie znać o tym szkoleniu komu tylko możecie (oczywiście spośród osób potencjalnie zainteresowanych; mężów, żon, kochanków, kochanek, sąsiadów i sąsiadek w to nie mieszajcie), będę bardzo wdzięczny za rozpropagowanie tej informacji.

Miłego weekendu!

Awaria kasy rejestrującej – co zrobić gdy kasa fiskalna odmawia posłuszeństwa?

dmeight · 29 września 2020 ·

Jeżeli np. paragon nie drukuje się, to należy uznać, że nastąpiła awaria kasy rejestrującej (drukowanie paragonu to jedna z podstawowych funkcji kasy i powinno działać). W takim przypadku są dwie możliwości:

  1. Jeżeli akurat dany typ transakcji i tak jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania go na kasie fiskalnej (bp np. jest to usługa hotelowa opłacona w 100% przelewem bankowym a dokumentacja jednoznacznie to potwierdza), to można dokonać sprzedaży i ująć ją w rejestrze albo na podstawie wystawionej faktury (o ile jest wystawiana), albo na podstawie dokumentu wewnętrznego ujmującego zbiorczo sprzedaż detaliczną niepodlegającą kasie fiskalnej.
  2. Jeżeli dana transakcja powinna być „nabita” na kasę fiskalną (tzn. nie podlega żadnym zwolnieniom z kasy) – wówczas albo należy posłużyć się kasą rezerwową, albo też należy w danym punkcie wstrzymać sprzedaż detaliczną towarów i usług, w przypadku których istnieje obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej (art. 111 ust. 3 UoVAT).

Jeszcze dwa słowa o problemach z kasą fiskalną online – jeżeli kasa zasadniczo działa, a tylko utraciła chwilowo połączenie z Centralnym Repozytorium Kas, to w takiej sytuacji podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić połączenie niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego przerwania (art. 111 ust. 3ab pkt 1 UoVAT).

Faktury uproszczone oraz zasady ich korygowania

dmeight · 29 września 2020 ·

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zwrócił się jakiś czas temu do Ministra Finansów z prośbą o wyjaśnienia na temat nowych zasad wystawiania faktur do paragonów (obowiązujących od 1 stycznia 2020 r.) oraz zasad korygowania faktur uproszczonych. Minister odpowiedział. Oto krótkie podsumowanie tych ministerialnych wyjaśnień:

  1. Paragon z kasy fiskalnej zawierający NIP nabywcy oraz opiewający na kwotę do 450 zł co do zasady jest fakturą uproszczoną, a numer paragonu może być traktowany jako numer samej faktury (w tej ostatniej kwestii niektórzy zgłaszali wątpliwości, więc fajnie że zostały rozwiane).
  2. Minister Finansów z jednej strony stwierdza, że w przypadku paragonu zawierającego NIP nabywcy i stanowiącego jednocześnie fakturę uproszczoną brak jest uzasadnienia, aby nabywca występował o potwierdzenie zakupu dodatkowo „normalną” fakturą. Z drugiej strony, nie zdecydował się Minister – i chyba słusznie – na kategoryczne stwierdzenie, że wystawienie „normalnej” faktury do faktury uproszczonej jest niedopuszczalne.
  3. Jeżeli paragon z NIP-em nabywcy, stanowiący fakturę uproszczoną, zawiera błędy, to mogą być one skorygowane zarówno fakturą korygującą, jak i notą korygującą (oczywiście z tym zastrzeżeniem, że nie wszystkie elementy mogą być poprawione przez nabywcę notą korygującą – por. art. 106k ust. 1 UoVAT).
  4. Jeżeli paragon zawiera błędny NIP nabywcy (bo np. pracownik recepcji hotelowej, wystawiający taki paragon, pomylił się), to ów błędny NIP może być skorygowany zarówno przez sprzedawcę fakturą korygującą, jak i przez nabywcę notą korygującą. Ważne przy tym jest to, że zgodnie z wyjaśnieniami MF za błąd można uznać jedynie oczywistą pomyłkę typu brak jednej cyfry lub przestawienie cyfr. Jeżeli natomiast na paragonie w ogóle nie ma NIP-u lub też jest umieszczony NIP innego podatnika, to takiego błędu notą korygującą nie można poprawić (zakładam, że w tych przypadkach wystawienie faktury korygującej również nie byłoby mile widziane).
  5. I na koniec dość osobliwa wskazówka od MF: Jeżeli sprzedawca uznałby, że chce skorygować błędny NIP nabywcy przy pomocy faktury korygującej, to – uwaga – najpierw powinien wystawić fakturę do paragonu powielając ów błędny NIP nabywcy, a dopiero w następnej kolejności powinien wystawić fakturę korygującą do faktury zawierającej błędny NIP. Taka instrukcja jest dziwna z dwóch powodów. Po pierwsze, stoi w sprzeczności z ww. dyrektywą z pkt 2, zgodnie z którą nie ma uzasadnienia, aby wystawiać „normalne” faktury do faktur uproszczonych. Po drugie, po co taka skomplikowana procedura? Dlaczego jako sprzedawca miałbym nie móc wystawić od razu faktury korygującej, po prostu prostującej błędny NIP nabywcy?

Tysiące uczestników mojego streamu na temat JPK_VAT!

dmeight · 25 września 2020 ·

Bardzo dziękuję wszystkim uczestniczkom i uczestnikom ostatniego streamu / szkolenia na temat nowej struktury JPK_VAT!

Koniecznie zasubskrybujcie mój kanał na YT żeby nie przegapić kolejnych wydarzeń!

Wszystkie osoby zajmujące się profesjonalnie podatkami zapraszam również do założonej przeze mnie na FB grupy dyskusyjnej, w ramach której przeprowadziłem już wiele różnych darmowych szkoleń poświęconych VAT.

Przegląd orzecznictwa TSUE (Kwartalnik Doradca Podatkowy) – teleporady medyczne oraz usługi oddelegowania personelu

dmeight · 13 września 2020 ·

W najnowszym kwartalniku „Doradca Podatkowy” (wydanie 2/2020) Paweł Mikuła przygotował przegląd ostatnich orzeczeń TSUE w sprawach VAT-owskich.

Szczególnie ciekawy wydaje mi się wyrok C- 48/19 niewykluczający możliwości stosowania zwolnienia z VAT do teleporad medycznych (ważne orzeczenie w czasach koronawirusa).

Również interesujący jest wyrok C-94/19 dotyczący obciążania kosztami związanymi z oddelegowaniem pracowników. Zawsze uważałem, że oddelegowanie personelu to samoistna usługa, a zwrot kosztów oddelegowania (hotele, bilety lotnicze, wyżywienie itd.) to wynagrodzenie za tę usługę. Czasami jednak pojawiały się opinie, że przy przerzucaniu kosztów tego typu mamy jedynie do czynienia z refakturą szeregu odrębnych z punktu widzenia VAT usług i że do każdej z nich należy osobno ustalać – przy refakturowaniu – miejsce opodatkowania i stawkę VAT. Wydaje mi się, że chociaż orzeczenie TSUE nie dotyczyło bezpośrednio tego problemu, to jednak wyraźnie sugeruje, że należy całość potraktować jako jedną usługę – oddelegowania personelu – opodatkowaną w całości w siedzibie usługobiorcy (jest to istotne w przypadku umów między spółkami z różnych krajów).

  • « Idź do Poprzednia strona
  • Strona 1
  • Interim pages omitted …
  • Strona 6
  • Strona 7
  • Strona 8

Pierwszy Sidebar

Tagi

deklaracja vat dyrektywa vat faktura korygująca faktura uproszczona jpk_vat kasa rejestrująca kks kod ee kod fp kod gtu_13 kod mpp kod tp kod wew konsultacje korekta jpk_vat korekta podatku należnego korekta podatku naliczonego korekta podstawy opodatkowania koronawirus krajowa informacja skarbowa mechanizm podzielonej płatności miejsce świadczenia objaśnienia mf obowiązek podatkowy paragon podatnik podstawa opodatkowania procedura marży procedura moss przepisy przejściowe pusta faktura rozmowa sankcja vat slim vat sprzedaż detaliczna stawka vat szkolenie towary używane transakcje międzynarodowe tsue usługi transportowe wsto youtube zmiana przepisów świadczenie kompleksowe

Dawid Milczarek - Akademia VAT © 2025 · Regulamin · Polityka prywatności