• Przejdź do głównej nawigacji
  • Przejdź do treści

Akademia VAT

Dawid Milczarek

  • O mnie
  • Nowe TAXGURU
  • Twoje konto
  •  

Newsletter nr 1 – zmiany w zakresie JPK_VAT

Dzień dobry / dobry wieczór :).

Jest to pierwszy newsletter wysyłany przez stronę AkademiaVAT.pl, a Wy jesteście pierwszymi jego subskrybentami :).

W tym pierwszym newsletterze przesyłam Wam krótkie streszczenie zmian dotyczących zasad sporządzania JPK_VAT, które mogą wejść w życie już w najbliższym czasie. Są to zmiany, które dopiero zostały zapowiedziane i generalnie mogą okazać się dla podatników korzystne. W skrócie – upraszczają pewne rzeczy i usuwają niepotrzebne wątpliwości. Mogą jednak również wiązać się z pewnymi pułapkami, na które warto zawczasu zwrócić uwagę.


Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej przygotowało projekt zmian rozporządzenia w sprawie JPK_VAT.

Nowe przepisy mają wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu, z wyjątkiem kilku, które mają wejść w życie 1 lipca 2021 r. Biorąc pod uwagę, że zmiany w VAT można wprowadzać w trakcie roku (gdyż VAT jest rozliczany miesięcznie lub kwartalnie, a nie rocznie), można przypuszczać, że rozporządzenie będzie opublikowane w najbliższych tygodniach.

Warto zwrócić uwagę na przepis przejściowy, który wskazuje, że nawet gdy nowa struktura zacznie już obowiązywać, podatnicy nadal przez pół roku będą mogli posługiwać się starą strukturą.


Pojawi się możliwość zbiorczego ujmowania następujących dokumentów w JPK_VAT:

  • faktur uproszczonych w postaci paragonów do 450 zł zawierających NIP nabywcy (gdyby nie ta zmiana, od 1 lipca 2021 r. trzeba byłoby je wykazywać osobno, tak jak zwykłe faktury);
  • faktur dokumentujących przejazd autostradą płatną lub faktur dokumentujących przejazd na dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami.

Zmieni się sposób oznaczania kodów GTU. Zamiast kodów „01”, „02”… „13” będą kody „GTU_01”, „GTU_02″… „GTU_13”.

Dodatkowo zostaną wprowadzone następujące zmiany w zakresie kodów GTU:

GTU_01 – znajdzie się doprecyzowanie, że ten kod dotyczy napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, oznaczonych kodami CN 2203-2208.

GTU_03 – znajdzie się doprecyzowanie, że ten kod nie dotyczy olejów opałowych objętych kodem GTU_02, co wyeliminuje konieczność oznaczania jednego towaru dwoma kodami GTU.

GTU_06 – zmiana redakcyjna usunie wątpliwość odnośnie stosowania tego kodu do folii typu stretch (będzie ona traktowana jako niezależny towar od “urządzeń elektronicznych oraz części lub materiałów do nich” i jako osobny towar również będzie objęta kodem GTU_06).

GTU_07 – po zmianie kod ten będzie miał zastosowanie do wszystkich pojazdów oraz części o kodach CN 8701-8708 (a nie tylko do pojazdów samochodowych i części do nich).

GTU_08 – po zmianie kod ten nie będzie miał już zastosowania do metali szlachetnych i nieszlachetnych określonych w poz. 2 i 3 zał. nr 12 do ustawy o VAT.

GTU_09 – kod ten będzie miał zastosowanie do produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, wyłącznie objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne (usunięto budzące wątpliwości sformułowanie „leków oraz wyrobów medycznych”).

GTU_10 – znajdzie się doprecyzowanie, że kod ten dotyczy nie tylko dostawy budynków, budowli i gruntów, ale również ich części i udziałów w prawie własności, a także odnoszących się do nich czynności, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Nie będzie już zatem wątpliwości, że kod GTU_10 obejmuje również sprzedaż lokali.

GTU_12 – prawodawca wskaże symbole PKWiU w odniesieniu do usług niematerialnych, które z pewnością będą powodowały konieczność zastosowania tego kodu. Kod GTU_12 znajdzie zastosowanie do usług o charakterze niematerialnym, wyłącznie:

  • doradczych, w tym doradztwa prawnego i podatkowego, doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19),
  • księgowych (PKWiU 69.20.1, 69.20.2),
  • prawnych (PKWiU 69.1),
  • zarządczych (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1),
  • firm centralnych (PKWiU 70.1),
  • marketingowych lub reklamowych (PKWiU 73.1),
  • badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2),
  • badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72),
  • usług szkoleniowych (PKWiU 85.5).

Pojawią się wyraźne zapisy wykluczające konieczność stosowania kodów GTU do czynności dokumentowanych dokumentem zbiorczym RO oraz dokumentem wewnętrznym WEW.

Z przepisów będzie również wynikało, że nie trzeba będzie stosować kodów literowych (kodów procedur) do czynności dokumentowanych dokumentem zbiorczym RO. Co ciekawe, nie widać analogicznego zastrzeżenia w odniesieniu do czynności dokumentowanych dokumentem wewnętrznym WEW. A więc w tych przypadkach może się potencjalnie pojawić konieczność zastosowania jednego z kodów literowych.


Bardzo ważną zmianą będzie ta dotycząca kodu MPP. Kod ten ma mieć zastosowanie nie tylko w odniesieniu do transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności, ale również w przypadkach, gdy podzielona płatność została zastosowana (cokolwiek to znaczy), chociaż nie było to obowiązkowe. Ta zmiana będzie dotyczyła zarówno ewidencji podatku należnego (sprzedaż), jak i naliczonego (zakupy). Zmiana zapewne jest pomyślana jako uproszczenie, ale warto zwrócić uwagę na problem dotyczący podatników, którzy na chwilę obecną automatycznie wykluczają z kodu MPP faktury do 15.000 zł. Po zmianie nawet jeżeli kwota będzie do 15.000 zł, ale jednocześnie na fakturze znajdzie się adnotacja “mechanizm podzielonej płatności”, to trzeba będzie tę fakturę oznaczyć kodem MPP. Chyba że jeszcze się coś zmieni – póki co relacjonuję Wam projekt.


Istotne zmiany obejmą kod TP odnoszący się do transakcji z podmiotami powiązanymi.

Po pierwsze, według projektu kod ten będzie miał zastosowanie tylko, jeżeli kwota należności ogółem przekroczy 15.000 zł. W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że projekt nie odwołuje się do kwoty faktury, ale mówi o dostawie towarów lub świadczeniu usług dla podmiotu powiązanego. Może powstać wątpliwość, jak należy potraktować sytuację, gdy na jednej fakturze będzie towar oraz usługa, które nie stanowią świadczenia kompleksowego, ale w przypadku których kwota 15.000 jest przekroczona po zsumowaniu cząstkowych wartości, a nie jest przekroczona jeżeli chodzi o wartość poszczególnych świadczeń.

Po drugie, znajdzie się wyłączenie konieczności stosowania tego kodu w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami.


Z projektem rozporządzenia możecie zapoznać się, klikając w poniższy link:

  • https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//577/12344751/12772912/12772913/dokument494593.pdf

Z pewnością w niedalekiej przyszłości będę organizował szkolenie na temat JPK_VAT, w ramach którego bardziej szczegółowo odniosę się do projektowanych zmian. Tymczasem zachęcam do skorzystania z aktualnej oferty szkoleń na stronie AkademiaVAT.pl.

Każda osoba, która w ciągu ostatnich trzech miesięcy zakupiła szkolenie na stronie AkademiaVAT.pl, może korzystać z ograniczonej czasowo zniżki 25% na prowadzone przeze mnie otwarte szkolenia online na żywo (wymagane jest zalogowanie się na konto, z którego został dokonany zakup).

Dodatkowo, dla subskrybentów tego newslettera, aktywna jest bonusowa zniżka 10% (jest ważna przez najbliższy tydzień). Jeżeli chcecie z niej skorzystać, użyjcie przy składaniu zamówienia na stronie AkademiaVAT.pl kodu rabatowego „ZKRKK2KW„

Pozdrawiam serdecznie

Dawid Milczarek

Dawid Milczarek - Akademia VAT © 2023 · Regulamin · Polityka prywatności